> catalogue

>> floete.biz
>> rhizom.info
>> artpraxis.eu
 
 
Ulrike Cordula Lentz (born 1968 in Erlangen, Germany) is a classically trained flautist, artist, and composer. Since childhood, she has painted and learned to play the flute, piano, and pottery. She later studied flute at the Wiesbaden Music Academy and was a master student of Elmar Baumann (principal flautist at the Wiesbaden State Theater). Ulrike is a certified flute teacher and concert flautist. She has studied with flautists such as Carin Levine, Irena Grafenauer, Robert Aitken, and Aurèle Nicolet. Since the 1980s, she has been interested not only in the classical "beautiful" flute sound, but also in extended flute sounds and improvisation. Her first teacher, Dieter Bihlmaier, was a jazz flautist, and her second teacher, Hanna Feist, a classical concert flautist. Thus, Ulrike was exposed to a wide spectrum of different musical styles from an early age.

Ulrike has not only performed classical music, rock, jazz, and new music. She has developed her own musical language through both improvisation and composition.

In the 1990s, she collaborated with the sound artist and sound sculptor Axel Schweppe. "Spirits of the Earth" for sound sculpture and flute is a work based on the scale of a Schweppe sculpture from that period.

From 2001 to 2005, she composed flute and piano music for theater plays. She performed and composed with Martin Speicher from 2003-2013. From 2010 onward, she worked with self-created graphic scores in solo concerts, in small ensembles, and with large improvisation groups.

Since 2003, she has performed with many international musicians and artists, including the New York-based flautist Robert Dick, Axel Schweppe, Michael Vorfeld, Reinhard Hammerschmidt, Martin Speicher, Eiko Yamada, Anja Kreysing, Ove Volquartz, and many more. She plays in various ensembles, including the TonART Orchestra Hamburg, the Trio Lentz Vorfeld Hammerschmidt (flute, percussion, bass), and a duo with composer and pianist Malte Mekiffer.

In 2017, she received a scholarship from the Center for Deep Listening in Rensselaer and completed her Deep Listening Practitioner Certificate in 2018. During this time, quieter and more meditative elements found their way into her life and music.

During the pandemic, she received a composition grant from the Hessian Government of Culture. "Tiefes Lauschen" (Deep Listening) for flute and audio was created, a kind of soulscape that "creates a strong aura" (Georg Pepl, HNA Kassel, December 13, 2024).

"Werden" (Werden) for flute and audio (2025), based on the Fibonacci scale, was composed for the "unüppig" festival (ARTist Wiesbaden). Ulrike recorded the music and created the soundtrack at a river near her home.

Recordings have been released by nurnichtnur, mulatta-records, AMU Records, settola di maiale, and factorfac brisbane.

______________


Ulrike Cordula Lentz (geb. 1968 in Erlangen, Deutschland) ist eine klassisch ausgebildete Flötistin, Künstlerin und Komponistin. Seit ihrer Kindheit malte sie und lernte Flöte, Klavier und Töpfern. Später studierte sie Flöte an der Wiesbadener Musikakademie und war Meisterschülerin von Elmar Baumann (Soloflötist am Staatstheater Wiesbaden). Ulrike ist zertifizierte Flötenlehrerin und Konzertflötistin. Sie studierte bei Flötisten wie Carin Levine, Irena Grafenauer, Robert Aitken und Aurèle Nicolet. Seit den 80er Jahren interessierte sie sich nicht nur für den klassischen „schönen“ Flötenklang, sondern auch für erweiterte Flötenklänge und Improvisation. Ihr erster Lehrer, Dieter Bihlmaier, war Jazzflötist, ihre zweite Lehrerin, Hanna Feist, klassische Konzertflötistin. So lernte Ulrike von Anfang an ein breites Spektrum verschiedener Musikstile kennen.

Ulrike hat sich nicht nur mit klassischer Musik, Rock, Jazz und Neuer Musik beschäftigt. Sie entwickelte sowohl durch Improvisation als auch durch Komposition ihre eigene musikalische Sprache.

In den 90er Jahren arbeitete sie mit dem Klangkünstler und Klangbildhauer Axel Schweppe zusammen. „Geister der Erde“ für Klangbildhauerei und Flöte ist eine Komposition, die auf der Skala einer Schweppe-Skulptur aus dieser Zeit basiert.

Von 2001 bis 2005 komponierte sie Flöten- und Klaviermusik für Theaterstücke. Von 2003-2013 performte und komponierte sie im Duo mit Martin Speicher. Ab 2010 arbeitete sie mit selbst erstellten grafischen Partituren in Solokonzerten, in kleinen Formationen sowie mit großen Improvisationsgruppen.

Seit 2003 spielt sie mit vielen internationalen Musikern und Künstlern, darunter dem in New York lebenden Flötisten Robert Dick, Axel Schweppe, Michael Vorfeld, Reinhard Hammerschmidt, Martin Speicher, Eiko Yamada, Anja Kreysing, Ove Volquartz und vielen mehr. Sie spielt in verschiedenen Formationen wie dem TonART-Orchester Hamburg, dem Trio Lentz Vorfeld Hammerschmidt (Fl, Schlg, Kb) oder dem Duo mit dem Komponisten und Pianisten Malte Mekiffer.

2017 erhielt sie ein Stipendium des Center of Deep Listening in Rensselaer und schloss 2018 das „Deep Listening Practitioner Certificate“ ab. In dieser Zeit fanden ruhigere und meditativere Elemente in ihrem Leben und ihrer Musik ihren Weg.

Während der Pandemie erhielt sie ein Kompositionsstipendium der Hessischen Kulturregierung. „Tiefes Lauschen“ für Flöte und Audio entstand, eine Art Seelenlandschaft, die „eine starke Aura erzeugt“ (Georg Pepl, HNA Kassel, 13.12.2024).

„Werden“ für Flöte und Audio (2025), basierend auf der Fibonacci-Skala, wurde für das Festival „unüppig“ (ARTist Wiesbaden) komponiert. Ulrike machte die Aufnahmen an einem Fluss in der Nähe ihres Wohnorts und erstellte den Ton.

Aufnahmen wurden bei nurnichtnur, mulatta-records, AMU Records, settola di maiale und factorfac brisbane veröffentlicht.