Ulrike Cordula Lentz (born 1968 in Erlangen, Germany) is a
classically trained flautist, artist, and composer. Since
childhood, she has painted and learned to play the flute,
piano, and pottery. She later studied flute at the Wiesbaden
Music Academy and was a master student of Elmar Baumann
(principal flautist at the Wiesbaden State Theater). Ulrike
is a certified flute teacher and concert flautist. She has
studied with flautists such as Carin Levine, Irena
Grafenauer, Robert Aitken, and Aurèle Nicolet. Since
the 1980s, she has been interested not only in the classical
"beautiful" flute sound, but also in extended flute sounds
and improvisation. Her first teacher, Dieter Bihlmaier, was
a jazz flautist, and her second teacher, Hanna Feist, a
classical concert flautist. Thus, Ulrike was exposed to a
wide spectrum of different musical styles from an early age.
Ulrike has not only performed classical music, rock, jazz,
and new music. She has developed her own musical language
through both improvisation and composition.
In the 1990s, she collaborated with the sound artist and
sound sculptor Axel Schweppe. "Spirits of the Earth" for
sound sculpture and flute is a work based on the scale of a
Schweppe sculpture from that period.
From 2001 to 2005, she composed flute and piano music for
theater plays. She performed and composed with Martin
Speicher from 2003-2013. From 2010 onward, she worked with
self-created graphic scores in solo concerts, in small
ensembles, and with large improvisation groups.
Since 2003, she has performed with many international
musicians and artists, including the New York-based flautist
Robert Dick, Axel Schweppe, Michael Vorfeld, Reinhard
Hammerschmidt, Martin Speicher, Eiko Yamada, Anja Kreysing,
Ove Volquartz, and many more. She plays in various
ensembles, including the TonART Orchestra Hamburg, the Trio
Lentz Vorfeld Hammerschmidt (flute, percussion, bass), and a
duo with composer and pianist Malte Mekiffer.
In 2017, she received a scholarship from the Center for Deep
Listening in Rensselaer and completed her Deep Listening
Practitioner Certificate in 2018. During this time, quieter
and more meditative elements found their way into her life
and music.
During the pandemic, she received a composition grant from
the Hessian Government of Culture. "Tiefes Lauschen" (Deep
Listening) for flute and audio was created, a kind of
soulscape that "creates a strong aura" (Georg Pepl, HNA
Kassel, December 13, 2024).
"Werden" (Werden) for flute and audio (2025), based on the
Fibonacci scale, was composed for the "unüppig"
festival (ARTist Wiesbaden). Ulrike recorded the music and
created the soundtrack at a river near her home.
Recordings have been released by nurnichtnur,
mulatta-records, AMU Records, settola di maiale, and
factorfac brisbane.
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Ulrike Cordula Lentz (geb.
1968 in Erlangen, Deutschland) ist eine klassisch
ausgebildete Flötistin, Künstlerin und
Komponistin. Seit ihrer Kindheit malte sie und lernte
Flöte, Klavier und Töpfern. Später
studierte sie Flöte an der Wiesbadener
Musikakademie und war Meisterschülerin von Elmar
Baumann (Soloflötist am Staatstheater Wiesbaden).
Ulrike ist zertifizierte Flötenlehrerin und
Konzertflötistin. Sie studierte bei Flötisten
wie Carin Levine, Irena Grafenauer, Robert Aitken und
Aurèle Nicolet. Seit den 80er Jahren
interessierte sie sich nicht nur für den
klassischen „schönen“ Flötenklang,
sondern auch für erweiterte Flötenklänge
und Improvisation. Ihr erster Lehrer, Dieter Bihlmaier,
war Jazzflötist, ihre zweite Lehrerin, Hanna Feist,
klassische Konzertflötistin. So lernte Ulrike von
Anfang an ein breites Spektrum verschiedener Musikstile
kennen.
Ulrike hat sich nicht nur mit klassischer Musik, Rock,
Jazz und Neuer Musik beschäftigt. Sie entwickelte
sowohl durch Improvisation als auch durch Komposition
ihre eigene musikalische Sprache.
In den 90er Jahren arbeitete sie mit dem
Klangkünstler und Klangbildhauer Axel Schweppe
zusammen. „Geister der Erde“ für
Klangbildhauerei und Flöte ist eine Komposition,
die auf der Skala einer Schweppe-Skulptur aus dieser
Zeit basiert.
Von 2001 bis 2005 komponierte sie Flöten- und
Klaviermusik für Theaterstücke. Von 2003-2013
performte und komponierte sie im Duo mit Martin
Speicher. Ab 2010 arbeitete sie mit selbst erstellten
grafischen Partituren in Solokonzerten, in kleinen
Formationen sowie mit großen
Improvisationsgruppen.
Seit 2003 spielt sie mit vielen internationalen Musikern
und Künstlern, darunter dem in New York lebenden
Flötisten Robert Dick, Axel Schweppe, Michael
Vorfeld, Reinhard Hammerschmidt, Martin Speicher, Eiko
Yamada, Anja Kreysing, Ove Volquartz und vielen mehr.
Sie spielt in verschiedenen Formationen wie dem
TonART-Orchester Hamburg, dem Trio Lentz Vorfeld
Hammerschmidt (Fl, Schlg, Kb) oder dem Duo mit dem
Komponisten und Pianisten Malte Mekiffer.
2017 erhielt sie ein Stipendium des Center of Deep
Listening in Rensselaer und schloss 2018 das „Deep
Listening Practitioner Certificate“ ab. In dieser
Zeit fanden ruhigere und meditativere Elemente in ihrem
Leben und ihrer Musik ihren Weg.
Während der Pandemie erhielt sie ein
Kompositionsstipendium der Hessischen Kulturregierung.
„Tiefes Lauschen“ für Flöte und
Audio entstand, eine Art Seelenlandschaft, die
„eine starke Aura erzeugt“ (Georg Pepl, HNA
Kassel, 13.12.2024).
„Werden“ für Flöte und Audio
(2025), basierend auf der Fibonacci-Skala, wurde
für das Festival „unüppig“ (ARTist
Wiesbaden) komponiert. Ulrike machte die Aufnahmen an
einem Fluss in der Nähe ihres Wohnorts und
erstellte den Ton.
Aufnahmen wurden bei nurnichtnur, mulatta-records, AMU
Records, settola di maiale und factorfac brisbane
veröffentlicht.
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